Tuesday 19 March 2013

Pelancong atau Pengembara?


Setiap tahun, saya dan isteri akan berusaha untuk mengembara ke luar negara. Biasanya kami akan merebut peluang tiket kapal terbang murah dari promosi oleh Air Asia. Biasanya tiket dibeli sekitar 6 bulan atau setahun lebih awal. Selalunya, waktu beli tiket, bajet untuk perbelanjaan ketika di luar negara belum ada. Tapi, disebabkan tiket sudah dibeli, kami akan berusaha untuk kumpul duit yang diperlukan. Tiket yang sudah dibeli itu juga memberikan motivasi untuk kami bekerja. Begitulah kami mengembara setiap tahun.

Anda tidak akan faham keseronokan dan faedah mengembara jika anda tidak pernah mengembara. Macam makanan juga. Kalau orang kata sesuatu makanan itu sedap, kita tidak akan dapat tahu betapa sedap rasanya jika kita sendiri tidak memakan makanan tersebut. Jika anda ada minat mengembara, usahalah untuk peringkat awal pergi ke negara yang terdekat dahulu. Tetapi, perlu diingat, semakin jauh negara yang kita pergi lebih seronok dan lebih berharga pengalaman yang diperolehi disebabkan lebih banyak perbezaan yang terdapat diantara negara kita dan negara yang lebih jauh.

Tetapi, mengembara hanya untuk orang yang minat sahaja. Bercerita mengenai pengembaraan kepada orang yang tidak minat mengembara, ibarat bercerita mengenai bolasepak kepada orang yang hanya minat main badminton.

Berjalan-jalan waktu malam di sekitar hotel kami di kawasan Shin-Imamiya, Osaka. Osaka adalah bandar kedua terbesar selepas Tokyo.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment