Tuesday 19 March 2013

BAWA BUDAK MENGEMBARA?

Ini kali pertama kami membawa anak mengembara ke luar negara. Bukan apa, budak-budak ni boleh melambatkan pergerakan bila mengembara (disamping penambahan kos). 

Kali ni, kami cuba bawa Humairah. Alhamdulillah, dia boleh cope dengan itenary kami, boleh sesuaikan diri dengan cuaca sejuk dan boleh sesuaikan diri dengan makanan di Jepun. Malah dia banyak membantu (selalunya kami suruh dia beratur beli barang dan bawa barang-barang kecil). Walaupun Humairah baru 6 tahun, diharap, trip ini memberikan memori yang indah kepada Humairah sebagai tanda kasih sayang kami berdua.

Insyaallah next trip giliran anak-anak lain pula (ada 3 orang lagi anak menunggu giliran!) Tak sesuai bawa lebih dari seorang anak setiap kali mengembara. Makin ramai ahli kembara, makin lambat pergerakan dan makin tinggi kos!

Humairah bersama pekerja wanita yang bertugas untuk keretapi Shinkansen. Saya perhatikan, staf keretapi ini akan tunduk hormat kepada setiap keretapi yang baru tiba di stesyen. Begitulah disiplin kerja dan tanda hormat mereka kepada keretapi yang menjadi simbol kerjaya mereka. Dalam gambar ini, wanita berkenaan sedang membuat pengumuman dan mempersilakan penumpang naik ke keretapi (agakan saya, saya tidak faham Bahasa Jepun!) menggunakan sistem wireless microphone.

No comments:

Post a Comment