Tuesday 19 March 2013

Musim Sejuk di Jepun



Trip kami ke Jepun bermula dari 5-17 Disember 2011, lebih kurang selama 14 hari. Waktu ini musim sejuk di Jepun. Suhu sekitar 15 darjah celcius pada waktu siang,sebelah malam pula suhu boleh turun serendah 8 darjah celcius. Jika keadaan berangin, cuaca akan terasa lebih sejuk. Ketika musim sejuk, waktu siang adalah pendek. Matahari terbit sekitar jam 7.00 pagi dan waktu Maghrib akan masuk pada sekitar jam 4.30 petang. Maknanya, pukul 5.00 petang, langit dah gelap. Suhu di sini akan menjadi lebih sejuk pada sekitar bulan Februari dimana ia akan mencapai peak winter

Bersama Humairah di stesyen keretapi Shinkansen (Bullet Train) Kami menaiki keretapi ini dari Kyoto untuk pulang ke Osaka. Keretapi ini boleh mencapai kelajuan sekitar 300 km/h. Perjalanan sejauh 600 km (seperti dari Johor ke Pulau Pinang) hanya mengambil masa sekitar 2 jam. Perkhidmatan Shinkansen sangat cekap dan keretapi jarak jauh boleh didapati dengan kerap. 2 fakta menarik mengenai Shinkansen:

1) Sejak Shinkansen diperkenalkan di Jepun (kalau tidak silap sejak 1960an) tidak pernah ada kemalangan nyawa direkodkan. Ini bermaksud, sistem pengurusan keselamatan yang amat cekap.

2) Ketibaan dan perjalanan keretapi Shinkansen adalah sangat tepat mengikut masa. Malah, ada orang mengatakan, anda boleh membetulkan jam berpandukan ketibaan keretapi Shinkansen!

Memang dah lama saya teringin nak naik Shinkansen - sejak saya melihat gambar ayah saya menaiki Shinkansen semasa beliau berkursus di Jepun pada sekitar tahun 1980an. Semasa di Jepun, kami berpeluang menaiki berbagai jenis Shinkansen sebanyak 6 kali. Tiket Shinkansen adalah mahal. Untuk berjimat, anda perlu beli JR Rail Pass sebelum berangkat ke Jepun.


Bersambung...

No comments:

Post a Comment